Pierwszy z elementów marketingu-mix 4C – customer value, przedstawia wartość dla klienta. W praktyce, oznacza to koniec dyktatu producenta w zakresie produktu. Teraz to klient ma głos, on mówi, czego potrzebuje. Firmy same zabiegają o to, aby inicjować kontakt z konsumentem i wprost od niego dowiedzieć się, jaki produkt chciałby kupić. Konsumenci mają aktualnie duży wpływ na ostateczny kształt oferowanych na rynku produktów i usług. Tym samym, odbiorcy mają poczucie, iż rzeczywiście znajdują się w sercu działań rynkowych, a nowe rozwiązania są dedykowane właśnie im, nowe technologie wdrażane są z myślą o nich, a wszystkiemu towarzyszy pewna satysfakcja i wzrastające poczucie bezpieczeństwa. Klienta interesuje także, czy produkt ma wysoką jakość, z jakiego źródła pochodzi i jak na rynku zachowuje się jego producent. Customer value, jako wyraz „potrzeb i pragnień” konsumentów, jest odpowiednikiem produktu w marketingu-mix 4P).

Drugim z faktorów, budujących koncepcję marketingu-mix 4C jest cost, czyli koszty zakupu lub skorzystania z usługi, którymi obciążony jest klient. Cena, ma zwykle prymarny wpływ w podejmowaniu decyzji konsumenckich. Wśród klientów zawsze znajdą się tacy, którzy będą szukali jak najtańszego produktu czy usługi, z kategorii tych, które go interesują. Będą też i tacy, którzy nie zawahają się sięgnąć głębiej do kieszeni, ale pełniej zaspokoją swoje potrzeby, wybierając produkt lepszej jakości. Konsumentów zawsze cieszyły możliwości skorzystania z promocji, rabatów, czy wysprzedaży. To również jest jeden z faktorów, mających realny wpływ na dokonanie zakupu przez konsumenta. Fakt, iż w tym modelu marketingu-mix, także kładzie się wyraźny nacisk na koszty dowodzi, iż, w obliczu rosnącej konkurencji, firmy mają coraz mniejsze pole manewru przy operowaniu ceną w grze rynkowej. Zamiast obniżać ceny produktów i usług, przedsiębiorstwa powinny raczej skierować swoją uwagę na ponoszonych koszty i, jeśli to możliwe, redukowanie ich. Zaoszczędzone w ten sposób środki można wydać na dodatkowe programy lojalnościowe, lub też inne działania marketingowe, szyte pod klienta i zatrzymujące na go na dłużej przy marce. Sama kontrola kosztów nie Jest to odpowiednik ceny w marketingu-mix 4P).

Trzeci element, budujący model marketingu-mix 4C, stanowi convenience –wygodne nabycie produktu/usługi przez klienta. W postrzeganiu marketingu, jako pro konsumenckiego działania rynkowego, wygoda nabycia zdaje się lepiej sprawdzać, niż dystrybucja.

W tym czynniku marketingu-mix, zawiera się wszystko, co sprawia, iż klient może prosto i szybko nabyć produkt, czy usługę, której szuka. W rzeczywistości realnych sklepów, będzie to profesjonalny, dobrze przeszkolony i uprzejmy personel, pomagający znaleźć poszukiwany towar, a także potrafiący doradzić najlepsze rozwiązanie zakupowe danemu klientowi. Będzie to również odpowiedni wystrój sklepu, przemyślane lokowanie towarów na półkach, ułatwiające zakup. Wreszcie, będą to wszystkie rozwiązania z zakresu zakupów przez telefon, czy Internet, których można dokonać, nie wychodząc z domu. Na wygodę składa się także krótki czas oczekiwania na zamówiony towar, brak kolejek w sklepach, możliwość płacenia gotówką, przelewem, kartą bankomatowa lub kredytową, etc. Ważnym aspektem ułatwiania klientowi życia (i pomnażania zysków własnych) są rozwiązania w zakresie lokalizacji i architektury centrów handlowych. Klient woli zakupić wszystko, co mu konieczne, za jednym razem i w jednym miejscu, aby zaoszczędzić swój cenny czas i energię. Wiedząc o tym, galerie zachęcają klientów podziemnymi parkingami, wielością ulokowanych w centrach sklepów z różnych branż, ulokowanymi w środku supermarketami, placówkami pocztowymi, bankowymi, aptekami, studiami fryzjerskimi i kosmetycznymi. Na miejscu można także zjeść, a w skrajnych przypadkach, nawet pomodlić. Wszystko w jednym miejscu, lub wszystko dostępne bez wychodzenia z domu, to wygoda, na którą decyduje się coraz więcej konsumentów.

Ostatni element marketingu-mix 4C stanowi Communications – dwukierunkowe komunikowanie się producenta z konsumentem. Możemy tu wliczyć informowanie odbiorcy o pojawieniu się nowych produktów i usług, o ich udoskonalaniu, czy objęciu ich sezonową wyprzedażą. Ta drogą przedstawiana jest marka i propagowane przez nią wartości. W tym rozumieniu komunikacji marketingowej, producent i odbiorca są partnerami w dialogu. Klienci nie chcą już być dłużej biernym odbiorą, pragną budować relacje i aktywnie uczestniczyć w rozmowach o marce, jakości i podejmowanych przez reklamodawcę działaniach promocyjnych. Potrzeba taka, ugruntowana w marketingu-mix 4C, jest pochodną globalizacji i światowego trendu, związanego z prowadzeniem dialogu w każdej dziedzinie życia społecznego, politycznego i prywatnego. Chcemy przynależeć do grup i posiadać interaktywne platformy dla własnej wypowiedzi, dla zademonstrowania swojej indywidualności i spersonalizowanych potrzeb. Możliwość rozmowy z konsumentem dają nowe media, dostępne w marketingu internetowym, a szczególnie media społecznościowe, blogi, fora, strony eksperckie, jak też narzędzia marketingu mobilnego, z rozmaitymi aplikacjami, dostępnymi za darmo, na czele. Komunikację utożsamia się z promocją, budującą marketing – mix 4P.